Haken is hip!

Haken… hoe kom je er bij?”, dat hoor ik zo vaak. Als kind had ik het geluk om veel bij mijn grootmoeder te zijn. Een pracht van een vrouw, die – net zoals ik – niet kon stilzitten. Ze was altijd wel met iets bezig. Heel vaak was dat haken. Ze maakte het liefst van dat heel fijn filet haakwerk. In het begin was ik vooral geboeid door die patronen: hoe kon zoiets abstract uitmonden in zo een sierlijk handwerkje? Maar ze deed het elke keer weer. Op de tafel lag een lange, mooie loper. Op tafel lag nog eentje en op de kast ook en… Uren heb ik naast haar gezeten om te kijken, te begrijpen en dan ook mee te doen. Je weet wel hoe dat gaat: eerst met je vingers, dan met een dikke haaknaald en veel frustraties, maar dan lukt het!

Het duurde niet lang of ik analyseerde de symbooltjes en maakte kennis met verschillende soorten katoen en diktes van haaknaalden en nog veel meer bijzondere dingen. Toen ik wat ouder werd, ging het haakwerk een hoekje in. Andere dingen interesseerden me veel meer.

Een paar jaar geleden vond ik wat haaknaalden terug. Toen was ik op zoek naar goed zittende handwarmers, maar ik vond geen enkel paar dat aan mijn wensen voldeed. Zou ik het nog kunnen? Zou ik zomaar, zonder patroon zelf aan de slag gaan en er zelf haken, helemaal op maat? Ach, waarom niet. Ik probeerde wat en het leek wel of grootmoeder zaliger af en toe naast mij zat om me wat raad in te fluisteren. Enkele uurtjes later had ik mijn handwarmers, in de kleur die ik wou en ze zaten helemaal goed.

En toen was het hek van de dam. Ik kon niet meer stoppen met haken. Nieuwe uitdagingen, vrienden die een speciaal werkje wilden, elke avond na het werk ging ik aan de slag. En dat doe ik nog steeds. Ik geef toe: het is een verslaving.

Omdat al dat haakwerk wat veel werd, nam ik het besluit om een webwinkel te beginnen. Dat doe ik niet om er geld mee te verdienen. Het grootste deel van de opbrengst gaat integraal naar het goede doel. Tot nu toe is dat Arbo de Vivo, een project dat structurele hulp biedt aan de bevolking van Haïti. Je kan eens kijken naar wat ze allemaal verwezenlijken en zo ook overtuigd geraken: www.arbodevivo.org

Heb je nog vragen? Contacteer me gerust.

Veel haakplezier!

Tanneke

One thought on “Haken is hip!

  1. Hallo,

    Wat maak je een leuke dingen ga je zeker volgen.

    Vraagje: Heb je ook een patroon van de slofjes?
    Ik heb al op Etsy gekeken maar daar staat die niet bij.
    Ik ga binnenkort op kraamvisite en vind het wel leuk een paar in kleine maat te haken.

    Groetjes Ingrid

Geef een reactie

